مقالات آموزشی
  • ثبت نام

در مبحث آموزش آسانسور ، به ارائه اطلاعاتی چند درباره آهن کشی و لزوم آن در نصب آسانسور می پردازیم.

تمامی سازی آسانسور و متعلقات آن نیازمند یک سازه فلزی مستحکم و مقاوم است که بار کل آسانسور را در دو حالت استاتیک (ایستا) و داینامیک (پویا) حفط نماید. در آموزش نصب آسانسور به این نکته پرداخته می شود که در ساختمانها دو حالت برای تأمین سازه فلزی آسانسور وجود دارد: 1- آهن کشی معمولی 2- دیوار برشی و پیچ های رول بلت . در ایران اکثرا از نوع اول یا آهن کشی معمولی جهت شاسی کشی فلزی آسانسور استفاده می شود. اما در اروپا غالبا از سیستم رول بلت استفاده می گردد.

آموزش آسانسور

حال سوال این است که اگر آهن کشی انتخاب شده باشد چگونه انجام خواهد شد؟ آهن کشی چیست؟ آهن کشی تشکیل شده از چهار ستون و تعدای کلاف (حلقه) که این چهار ستون را در فواصل مختلف به یکدیگر وصل می کند. معمولا محاسبات فواصل کلافها توسط نرم افزار Lift Designer انجام می شود. (Fixing Distance) اما محاسبه نوع آهن آلات مصرفی توسط مهندسین عمران مجرب صورت می پذیرد. ذکر این نکته ضروری است عموما برای تعداد توقف پایین از کلیشه ها استفاده می شود. در واقع قبلا محاسبات انجام شده و چون اکثر ساختمانها دارای تعداد توقف پایین هستند، از آنان استفاده می شود.

معمولا برای تعداد توقف پایین ( زیر پانزده توقف) برای ستونها از نبشی استفده می شود و برای کلاف ها از ناودانی، اندازه نبشی و ناودانی به محاسبات وابسته است. چرا که نبشی های در چهار گوشه بعنوان ستون بیشترین فضا برای سازه آسانسور تأمین می کند. بعنوان مثال در یک آسانسور 5 توقف 6 نفره فواصل کلافها حدودا یک و نیم متر خواهد بود.

 

 

 

 

S5 Box

Login

Register

لوازم یدکی ماکسیما