آموزش آسانسور VVVF

آموزش آسانسورهای VVVF یا  3VF: آسانسورهایی که مجهز به سیستم کنترل سرعت یا Inverter می باشند، آسانسورهای تک سرعته یا 3VF نامیده می شوند. آسانسورهای تک سرعته دارای حرکت نرم بوده و مانع از ورود شوک به مسافرین چه هنگام شروع و چه هنگام پایان حرکت می گردند. این نوع آسانسورها بر خلاف آسانسورهای دوسرعته که حرکت آنها همراه با شوک است دارای مزایی می باشد که به برخی از آنها می پردازیم.

در آموزش نصب آسانسور ابتدا به معنی کلمه 3VF اشاره مینماییم: 3VF یا VVVF مخفف کلمه Variable Voltage Variable Frequency می باشد. یعنی کنترل ولتاژ و فرکانس توسط دستگاه درایو Invereter انجام می شود که نتیجه این کنترل این است که شتاب حرکت را می توان کاهش داد و این امر باعث کاهش شوک حرکتی هم به مسافران و هم به سازه ساختمان می گردد.

همانطور که اشاره شد آسانسورهای دوسرعته دارای شوک حرکتی بالا بوده و در ذیل به معایب این قضیه اشاره خواهیم نمود. آسانسورهای دو سرعته دارای دو سرعت کند و تند بوده و سرعت تند معمولا یک متر بر ثانیه و سرعت کند معمولا نیم متر بر ثانیه است. در آسانسورهای دو سرعته زمانیکه آسانسور شروع به حرکت می کند سرعت بلا فاصله از صفر به یک متر بر ثانیه رسیده و این تغییرات ناگهانی سرعت، اثر نا مطلوبی بر سازه و خود مسافران می گذارد. و هنگام ایست نیز دور تند به دور کند بطور ناگهانی تبدیل شده و دور کند نیز بلا فاصله به سرعت صفر می رسد.

این تغییرات ناگهانی سرعت اثرات نا مطلوب ذیل را بجا می گذارد:

  • افزایش مصرف انرژی به دلیل اینرسی
  • ایجاد صدای ناطلوب
  • از دست دادن کیفیت مناسب حرکتی و عدم قابلیت استفاده از این نوع آسانسورها در نهادهای حساس
  • افول عمر طبیعی قطعات
  • افزایش هزینه های نگهداری و سرویس آسانسور

 اما در آسانسورهای تک سرعته که به درایو کنترل سرعت مجهز هستند کنترل سرعت و شتاب آسانسور در دستان توانمند تابلو فرمان بوده و نسبت به اعمال ولتاژ و فرکانس سرعت نیز کاهش یا افزایش می یابد. از اینرو هر چقدر شتاب حرکتی کاهش یابد حرکت نیز نرم تر خواهد یود و در نتیجه کیفیت حرکت آسانسور افزایش خواهد یافت. دقیقا اثرات نامطلوب ذکر شده در آسانسورهای دوسرعته به نقاط قوت برای آسانسور های 3VF تبدیل شده و تکنولوژی روز دنیا نیز به سمت آسانسورهای دور متغییر حرکت مینماید.

یک از مهمترین نتایج استفاده از درایو کنترل سرعت ، کنترل راحت تر آسانسور می باشد. در آسانسورهای با ظرفیت بالا وظیفه متوقف ساختن آسانسور ترمز موتور است، اگه ظرفیت کابین افزایش یابد توانایی محدود موتور قابلیت متوقف ساختن حرکت کابین را نخواهد داشت، از این رو درایو با کاهش تدریجی سرعت و به حداقل رساندن آن کمک موثری به ترمز موتور رسانده و عملیات توقف راحت تر صورت می پذیرد.

vvvf آسانسور 3vf

روش های اجرای آسانسور در این روش:

آسانسورهای 3VF به دو روش Close Loop  و Open Loop قابل اجرا است. در سیستمهای Close Loop موتور دارای انکودر بوده و بازخورد تغییرات سرعت و حرکت کابین به تابلو فرمان منتقل می شود و درایو راحت تر و منطقی تر در مورد شیوه حرکت تصمیم می گیرد و چون چرخه انتقال اطلاعات مابین موتور و تابلو فرمان یک حلقه بسته بوده سیستم Close Loop نامیده می شود. اما در سیستمهای Open Loop موتور فاقد انکودر بوده و هیچ بازخوردی از طرف موتور به تابلو فرمان نمی رسد. در نتیجه دقت حرکت کاهش یافته و امکانات زیادی حدف می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید